"Panxa plena, cor content" (refrany popular) |
Cuina educativa, reflexions d'una blocaire gastronòmica
Qualsevol activitat que es faci amb els nens és una bona excusa per aprendre, ensenyar, educar i transmetre valors. És per això que avui tinc ganes de compartir amb els que em llegiu algunes reflexions sobre com una estona de cuina amb els nostres fills ens pot servir per ensenyar-los moltíssimes coses. A continuació n'enumero unes quantes que m'han sorgit tot cuinant una de les receptes preferides dels meus nens -les magdalenes-. Segur que a vosaltres també se us n'acudeixen moltes d'altres que us invito a compartir fent comentaris a través d'aquesta entrada al bloc:Rentar-se les mans |
- La planificació: abans de preparar la recepta és important preparar tots els ingredients que ens faran falta (traiem el sucre, la farina, la mantega, els ous...) i els estris de cuina (preparem la balança, la cullera per introduir els aliments al bol, el bol per afegir els ingredients i barrejar-los)
- L'ordre i la neteja: quan es cuina cal tenir els ingredients preparats i els estris de cuina apunt; un cop preparat el plat, caldrà rentar i endreçar tot el que hem utilitzat (ejem, això és el que costa més d'aplicar de tot el que us he explicat).
- Matemàtiques: quan pesem els ingredients amb una balança es pot aprofitar per llegir els números (depèn de l'edat poden identificar les unitats o el nombre sencer: 2, 5, 0 o 250), sumar, comptar quantitats (quant falta per arribar a 250 grams? Hem sobrepassat la quantitat, quant hem de treure?), aprendre les mesures (grams) i equivalències (1 cullerada sopera de farina plena equival a uns 20 gr aproximadament), etc.
- Responsabilitat: al llarg de la preparació de tota la recepta es poden donar petites responsabilitats a cada nen en funció de la seva edat: l'encarregat d'anar proporcionant els ingredients, l'encarregat de posar els ingredients dins del vol, el qui obre i tanca el botó de la balança digital, el qui remena, el qui trenca o bat els ous, el qui apreta el botó de la batedora (aquí sempre amb l'ajuda d'un adult si els nens encara són petits).
Explorant "el tacte" amb els aliments |
La VISTA (reconeixen què és la farina anant a comprar-la al supermercat però també preparant-la quan es pesa i s'afegeix a dins del bol);
el TACTE (quan s'amassa o quan s'afegeix en el bol la mantega a trossos per fer magdalenes cal tocar-ho);
el GUST (quan es posen els ingredients sovint cal tastar si està bé de gust -dolç, salat...- o simplement tastar els ingredients que es van afegint per reconèixer-los -no sé als vostres però als meus els hi agrada tastar el sucre o fins i tot la farina!- i evidentment, un cop finalitzada la recepta (i si pot ser, en el cas de les magdalenes, un cop s'hagin refredat) ja es pot tastar el plat!;
l'OLFACTE (quan es preparen els ingredients el més petitó acosta el nas i olora, llavors diu: "mmmm! Que és bo!" o bé "ecs!;
la OÏDA (l'adult que coordina el plat va explicant què cal fer i s'han de tenir les orelles ben apunt);
- La col·laboració: qualsevol tasca que els nens t'ajudin a fer pot servir per a ensenyar-los que és important fer equip i ajudar-se els uns als altres.
- La lectura i l'escriptura: els nens poden ajudar-nos a llegir la recepta, poden escriure-la a la seva manera i prendre notes, poden buscar la recepta a través d'un cercador per internet escrivint el nom del plat, etc.
A la taula i al llit, al primer crit! |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari: